Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

22 oktober 2019

Door Valérie Deridder

Vlaamse ondernemers: zo doen zij het!

Julie De Laet is de bezielster van het Belgische duurzame modelabel Yoga by Julz. Een paar jaar geleden kwam ze op het idee om een webwinkel te starten met kleding van eigen makelij. Dit is haar verhaal.

DEEL 1: Yoga by Julz

Hoe ben je op het idee gekomen voor Yoga by Julz? 

Wel, het idee voor Yoga By Julz is vooral ontstaan uit mijn persoonlijke ervaring. Als yoga-fanaat ging ik vaak naar de yogales, en daar zag ik dat iedereen zich steeds in dezelfde zwarte outfits hulde. Of in van die flashy fitnesskleding, of in van die losse Indische kleren. Mijn eigen smaak vond ik niet terug binnen die beperkte opties. Zo kwam ik op het idee om zelf een yogawear-lijn op te starten, met kleding die ik zelf mooi vind en zelf ook zou dragen. Het idee voor Yoga by Julz was geboren! 

Hoe ben je daar dan aan begonnen? Ik kan me voorstellen dat nogal wat mensen al eens met een goed idee komen, maar het ook effectief uitwerken is nog wel iets anders…

(Lacht) Ja, dat klopt. Maar ik kom dan ook uit een familie van ondernemers, dus als ik op een idee kom, is het voor mij bijna een evidentie daar ook effectief iets mee te doen. Kort nadat ik op het idee kwam voor Yoga by Julz, begon ik al meteen fabrikanten van stoffen en dergelijke op te zoeken. Grappig is dat dat hele project me net heel veel energie gaf. Ik werkte toen nog fulltime als marketing manager bij Pronails, en hoewel je zou denken dat ik naast zo’n drukke job absoluut geen energie zou overhouden voor een extra bezigheid, was het bij mij net het tegenovergestelde! 

Er zijn heel wat merken van yogakleding te vinden tegenwoordig. Vaak ook aan spotgoedkope prijzen. Hoe onderscheidt Yoga By Julz zich van andere yogamerken? 

Yoga by Julz is een yogawear-merk, en geen sportswear-merk; ik denk dat dat een belangrijk onderscheid is. Bij het ontwerp van de kledij ga ik vooral af op mijn intuïtie. De outfit moet mooi zijn voor yoga, maar ook buiten yoga; het moeten dus zachte en comfortabele stoffen zijn. Ik let vooral op een mooie snit; daarom heb ik ook ik samengewerkt met iemand die in de mode zit. Kortom; de kleding moet voor iedereen een moment voor zichzelf zijn. Yoga By Julz staat dus voor yoga in de brede zin van het woord. Wellbeing, een momentje voor jezelf, een time-out als het ware.

Wat is je doelgroep? Hoe maak jij gebruik van social media om je doelgroep te bereiken? 

Mijn doelgroep zijn vrouwen van boven 25 jaar. Standaard zijn dat ook de drukste jaren uit je leven. Je hebt een veeleisende job, een gezinsleven met of zonder kindjes, je hebt een druk sociaal leven, verschillende hobby’s en je bent dan ook nog eens continu online aanwezig. Ik richt me vooral tot vrouwen die het soms misschien ietsje té druk hebben, en die dringend nood hebben aan wat me-time om eventjes tot rust te komen. 

Ik doe nog steeds erg veel manueel werk op sociale media.

Ik maak vooral gebruik van Facebook ads en Instagram ads. Maar ik doe ook aan content marketing; zo heb ik ook een e-book over me-time op mijn palmares staan. Langs de andere kant doe ik ook nog wel heel veel manueel werk op sociale media. Yogascholen en influencers volgen, mensen een doelgerichte e-mail sturen, … Dat soort zaken. 

Welk medium is het meest efficiënt gebleken in de promotie van je merk? 

Vroeger was Facebook een heel belangrijk middel om klanten te bereiken, maar Instagram haalt echt wel in.

Vroeger was Facebook een heel belangrijk middel om klanten te bereiken, maar Instagram haalt echt wel in.

Op Instagram heb ik ook veel meer engagement nu; ik krijg er meer berichtjes, en ik merk ook meer comments op mijn posts op. Daarnaast gebruik ik nu ook Pinterest om bewustzijn te creëren rond mijn merk.

Is Yoga by Julz ook in de winkel te vinden? Of heb je er bewust voor gekozen enkel een webshop te behouden? 

In de beginfase van Yoga by Julz heb ik mij bewust bij een webshop gehouden, omdat het planningsgewijs de betere optie was toen. Je hebt bij een webshop ook wel meer controle; online heb je over veel dingen zelf de controle in handen; zo kan ik bijvoorbeeld te allen tijde mijn stock inkijken en de outlet zien. 

Vanaf dit seizoen werk ik echter ook samen met Gris Gris Agency om Yoga by Julz ook beschikbaar te maken in een aantal geselecteerde winkels. 

Yoga is verstilling, tot rust komen. Aan de andere kant moet je natuurlijk wel continu actief zijn op verschillende sociale media om je waar aan de man (euh vrouw) te brengen. Hoe baken je concreet je werk en me-time af? Met andere woorden; hoe vul jij je digital wellbeing in? 

Ik baken er echt momenten voor af; 20 minuten, niet meer dan dat. Vanaf half acht ‘s avonds zet ik mijn gsm uit. Dan kijk ik er zelfs niet meer naar, en leg ik hem speciaal in een andere kamer. Soms kijk ik al eens op mijn Apple Screen Time, en dan schrik ik er toch nog steeds van hoe vaak ik online ben op een dag. 

Hoe doe jij aan klantenbinding? 

Ik vind het belangrijk dat ik mijn klanten niet alleen online tegenkom, maar dat ik hen ook live leer kennen. Daarom organiseer ik ook regelmatig Bliss Events. Dat zijn echte wellbeing-events; we organiseren een yogasessie op een prachtige locatie, en breiden er daarna een heerlijk diner of brunch aan.

Een community opbouwen vind ik een belangrijk deel van mijn werk.

Op die events leer ik dan ook echt mijn klanten kennen, en krijg ik de kans om live met hen te praten en om echt te begrijpen waar ze naar op zoek zijn. Die community opbouwen vind ik echt een belangrijk onderdeel van mijn werk. 

Welke webwinkelsoftware gebruik je? 

Momenteel gebruik ik Magento, maar ik ben op zoek naar een andere software. Mijn website is ondertussen al 4 jaar oud, en is redelijk statisch, dus ik moet de site wel dringend eens updaten. 

Welke analytics-tools gebruik je? Hoe verandert dat je strategie?

Ik werk daarvoor samen met een agentschap, en we gebruiken Google data Studio. Ik krijg er wel interessante inzichten uit, maar ik laat er me niet meteen door leiden.  en ik houd daar zeker rekening mee, maar anderzijds geloof ik dat je branding van meer factoren afhangt dan data.

Ik ging het net vragen; hoe rijm je een data-aangedreven strategie met authenticiteit? 

Ik zie social media echt als een medium. Wat ik post, is belangrijker dan hoe vaak ik post. Vroeger, toen ik minder tijd had, postte ik af en toe eens een quote, gewoon om iets gepost te hebben. Daar zag ik maar weinig engagement op toen.

Wat ik post, is belangrijker dan hoe vaak ik post.

Nu besteed ik veel meer tijd aan mijn Instagram-feed. Ik denk na over de lay-out, de hoek van waaruit de foto wordt getrokken en het gevoel dat het beeld uitstraalt. En die posts zijn ook meteen authentieker; omdat ik er ook volledig achter sta nu! Ik denk dat authenticiteit dus gepaard gaat met engagement. En mensen die zich dan niet aangesproken voelen door mijn posts, zijn dan niet mijn klanten. 

Wat is je belangrijkste advies voor beginnende webwinkeliers?

Testen, trial en error. Altijd zelf overal eens op klikken. Mijn website is bijvoorbeeld ook niet helemaal mobile friendly, en ik wil dat nu aanpassen. En dan check ik op alle soorten screens om te kijken hoe alles eruit ziet. 

De esthetiek van Yoga by Julz springt inderdaad goed in het oog. Hoe zorg je ervoor dat je branding uniform blijft?

Ik gebruik altijd dezelfde Instagram-filter en zorg ervoor dat de fotografen waarmee ik samenwerk ook goed gebriefd zijn. Mijn insta-feed bestaat uit lichte en zachte kleurtjes, zonder te veel poespas, zodanig dat wanneer mensen op mijn feed kijken, ze dan al tot rust komen. 

Wat is je sterkste punt als onderneemster? 

Mijn sterkste punt is meteen ook mijn zwakste punt, wat misschien vaak wel zo is… Ik zie overal opportuniteiten. Met een ander merk dat me aanspreekt, wil ik al snel een samenwerking opstarten, terwijl dat misschien niet altijd even relevant is. Nu heb ik geleerd om mijn merk echt rond een welbepaalde core te focussen, en mezelf af te vragen of mijn schitterende idee wel relevant is voor die core. Is het dat niet, dan laat ik het ook los.

Als je werkt vanuit je eigen authenticiteit en kracht dan kan alles geloof ik.

Welke quote inspireert je het meest?

“If you can dream it, you can do it.” van Walt Disney. Hier geloof ik echt in! Je kan je dromen waarmaken, maar je moet er wel voor gaan. Ze komen niet vanzelf uit de lucht gevallen. Dus het hangt wel samen met ‘don’t wish for it, work for it’ :). Als je werkt vanuit je eigen authenticiteit en kracht dan kan alles geloof ik.