Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

17 oktober 2019

Door Valérie Deridder

Te oud voor de arbeidsmarkt? Nu niet meer.

Eind maart kwam Het Laatste Nieuws met de opvallende kop dat haast nergens in Europa zo weinig 50-plussers werken als in ons land. Die lage tewerkstelling heeft misschien te maken met een aantal vooroordelen die leven over 50-plussers. Ze zouden te duur zijn, en zijn niet bereid om zich nog bij te scholen voor een veranderende arbeidsmarkt.

De leuze “jobs, jobs, jobs” was geen uitspraak in het luchtledige. De afgelopen jaren wist onze regering meer dan 200.000 nieuwe banen te creëren. Dat heeft echter niet noodzakelijk geresulteerd in een hogere tewerkstellingsgraad. Uit een onderzoek van Vacature.com blijkt dat vooral België slecht presteert wanneer het aankomt op de tewerkstelling van mensen ouder dan 50. In België werkt slechts 5 op 10 van de 55 tot 64-jarigen. Het Europese gemiddelde is 6 op 10, en in Duitsland zijn 7 van de 10 personen boven 55 jaar nog steeds tewerkgesteld.  

Leeftijdsdiscriminatie

Dat er op de arbeidsvloer soms gediscrimineerd wordt op basis van geslacht of etniciteit is geweten. Maar ook leeftijd is een belangrijke reden om iemand al dan niet aan te werven. Een belangrijk obstakel om 50-plussers in dienst te nemen is hun anciënniteit; zo zouden ze veel te duur zijn. Maar ook heerst de opvatting dat 50-plussers te vastgeroest zouden zijn in hun oude manier van werken, en daardoor niet meer bereid zouden zijn om hun aanpak bij te sturen, of om zich bij te scholen over nieuwe ontwikkelingen.  

Werknemers boven 50 jaar hebben het niet enkel moeilijk bij een mogelijke aanwerving, maar worden ook vaak slachtoffer van saneringsrondes in grote bedrijven.

Werknemers boven 50 jaar hebben het niet enkel moeilijk bij een mogelijke aanwerving, maar worden ook vaak slachtoffer van saneringsrondes in grote bedrijven. Denken we maar aan Proximus, dat begin dit jaar in het kader van zijn vernieuwde digitale strategie “#shifttodigital” nog 1900 werknemers ontsloeg. De gedupeerden waren voornamelijk oudere profielen, die ‘niet bereid waren’ zich om te scholen en bij te leren over de digitale transformatie.  

Externe omstandigheden

Arbeidseconoom Stijn Baert, die het onderzoek samen met Vacature.com mee op poten zette, ontdekte dat het bij 50-plussers vooral de werkomstandigheden zijn die hen minder slaagkansen geven op succes in hun job. Dat is opvallend, aangezien vaak gedacht wordt dat mensen boven de 50 jaar te weinig gemotiveerd zouden zijn, en niet bereid zouden zijn om bij te leren.  

Vooral vrouwelijke respondenten weten hun werkloosheid vaker dan mannen aan een te beperkte technologische kennis.  

Die noodzaak tot levenslang leren is er wel degelijk. Vooral op dat gebied bengelt ons land volgens het onderzoek “aan de staart”. Nochtans is die continue bijscholing wel echt noodzakelijk om niet uit je werkstek gebonjourd te worden. Vooral vrouwelijke respondenten weten hun werkloosheid vaker dan mannen aan een te beperkte technologische kennis.  

Wat kan ik zelf doen?

Hoewel de lage werkzaamheid in eerste instantie een structureel gegeven is; zijn er toch een aantal dingen die je als 50-plusser kan doen om relevant te blijven op de arbeidsmarkt.  

1) Maak jezelf kenbaar op LinkedIn  

LinkedIn is het platform bij uitstek om met je professionele netwerk in contact te blijven, en om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen binnen je industrie. Maar je vindt er ook interessante jobkansen.  

Maar hoe maak je nu een goed LinkedIn-profiel? Hier zijn een aantal tips:  

  • Professionele foto: profielen met een professionele foto genereren veel meer hits op LinkedIn. Het is dus zeker geen overbodige luxe om een professionele fotograaf onder de arm te nemen om je LinkedIn-profiel te pimpen. Je achtergrond houd je het best neutraal, zeker in conservatievere sectoren zoals de financiële en de juridische wereld. Creatieve marketingprofessionals kunnen zich dan weer wagen aan een extravaganter achtergrondkleurtje zoals oranje. Wat je ook doet, bouw je imago zodanig op dat het in lijn ligt met wie je ook effectief bent. Te veel mensen willen een artificieel imago creëren op LinkedIn en andere sociale media, en in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, hebben recruiters het snel door wanneer je ze in de maling neemt. 

Een duidelijke headline laat een recruiter meteen weten wat je sterke kanten zijn.

  • Headline: Naast een goede foto is een welluidende headline een van de meest cruciale elementen van een opvallend LinkedIn-profiel. Je netwerk of potentiële werkgever moet namelijk in één oogopslag kunnen zien wie jij bent, waar je goed in bent, en waar je voor staat. Denk dus even na over een headline die duidelijk is, maar die ook tot de verbeelding spreekt. “Transforming organisations / entrepreneur / keynote speaker” is bijvoorbeeld een mooi voorbeeld van een aantrekkelijke headline.  
  • Bio: Hier geldt vooral de regel; hoe korter, hoe beter. Je bio mag maar maximus 5 korte paragraafjes tellen, bij voorkeur met een paar bullet points. Dat trekt visueel beter de aandacht dan een grote lap tekst. Je bio moet de bezoeker van je profiel meer vertellen over je zakelijke passies, je unieke kwalificaties, en je belangrijkste skills. Als je beschikt over relevante multimedia-content over je eigen persoon, deel je die best ook in deze sectie. 
  • Wees actief! Wees actief op LinkedIn! Wanneer je vaak posts liket, ze voorziet van een comment, of ze deelt met je netwerk, zal het LinkedIn-algoritme je dankbaar zijn. User engagement is namelijk een essentieel element van het businessmodel van LinkedIn. LinkedIn is allesbehalve een passief medium. Naast actief connecties leggen en posts van je netwerk liken en delen, is het belangrijk dat je te boek staat als een specialist in je vakgebied. Dat doe je door interessante content te verdelen, waar je netwerk écht iets aan heeft. Nog beter is dat je je eigen content produceert (als in; schrijft). LinkedIn heeft niet voor niets een publishing platform! Wanneer je zelf interessante en originele zakelijke content produceert, val je sneller op. En wie kan beter over zijn of haar vakgebied schrijven dan iemand die er al meer dan 30 jaar ervaring in heeft (oftewel: jij)? Niemand dus.  

Jij kan wel op LinkedIn misschen wel beweren dat je over een bepaalde vaardigheid beschikt, als je netwerkt dat niet bevestigt, zijn dat maar holle woorden.

  • Endorsements en recommendations: Een nachtmerrie voor de introverte LinkedInner, maar o zo nuttig. Endorsements en recommendations zetten je vaardigheden en talenten extra kracht bij. Want jij kan wel beweren dat je een supergoede marketingprofessional bent, zonder bevestiging van je netwerk, zijn dat veeleer holle woorden. Jaag dus actief op endorsements en recommendations.  

2) Benadruk je sterke punten  

Waarom je leeftijd als een nadeel bekijken? Je hebt jarenlange ervaring in een bepaalde sector, hebt doorheen de jaren een interessant netwerk opgebouwd, en je bent loyaal. Een werknemer die vers van de universiteitsbanken komt, is dan misschien een pak goedkoper, toch is jouw jarenlange ervaring een pluspunt voor je nieuwe werkgever. Met jou hebben ze meteen een mentor, trainer en uiterst ervaren collega erbij. Ook heb je dankzij je jarenlange ervaring heel wat interessante mensen leren kennen binnen je industrie. Misschien gaat het zelfs wel om contacten waar je toekomstige werkgever enkel maar van kan dromen! En als laatste puntje ben je erg loyaal. Dat in tegenstelling met ‘de jeugd van tegenwoordig’, die niets anders doet dan van de ene job naar de andere te zoemen, zoals een bij op zoek naar nectar. Daar doe jij niet aan mee! Vaak heb je in je hele carrière maximum drie bedrijven doorlopen. Bij dat aantal heeft een twintiger op vijf jaar vaak al gewerkt. Om maar te zeggen dat je je loyaliteit best als een asset kan zien en dus ook goed in de verf moet zetten.  

3) School jezelf steeds bij  

Uiteraard heb je een schitterend profiel, en zou elke werkgever zich gelukkig moeten prijzen dat jij zelfs al maar solliciteert bij hen. Toch mag je niet vergeten dat de jobmarkt vandaag de dag aan een razendsnel tempo evolueert. Daarom is het ook zaaks dat je mee-evolueert met de noden en vragen van de hedendaagse jobmarkt. School jezelf dus geregeld bij. Niet alleen om een goede job te pakken te krijgen, maar ook gewoon voor jezelf. Is het niet fijner om op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen, in plaats van het gevoel te hebben dat de hele digitale transformatie zomaar aan je voorbijgaat? Dat dacht ik al. Hier een paar skills die je je best eigen maakt om recruiters van hun sokken te blazen.  

School jezelf geregeld bij. Niet alleen om een goede job te pakken te krijgen, maar ook gewoon voor jezelf. Is het niet fijner om op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen, in plaats van het gevoel te hebben dat de hele digitale transformatie zomaar aan je voorbijgaat?

  • Social media marketing: deze vaardigheid is misschien niet meer zo hip en happening, maar wordt toch nog vaak gevraagd. Goed kunnen omgaan met sociale media om je bedrijf te promoten is een belangrijke skill voor je toekomstige job, aangezien praktisch elk bedrijf wel een Facebook- of zelfs Instagram-pagina heeft nu. Reden te meer om je erover bij te scholen.  

  • Data science: misschien niet de makkelijkste vaardigheid om aan te leren, maar data science zit in de lift. Data is de voorloper van AI, en wordt gezien als ‘het nieuwe goud’. De data juist kunnen cleanen en ordenen, een goede dataset samenstellen voor predictive analytics en customer service; het zijn allemaal zaken waarmee bedrijven steeds vaker te maken krijgen. Als je deze vaardigheid – naast je jarenlange ervaring uiteraard – kan toevoegen aan je CV (en bij voorkeur ook aan je LinkedIn-profiel) dan zit je gebakken.  

  • Programmeren: aangezien de meeste bedrijven ook over een website en nieuwsbrieven en dergelijks beschikken, is het een goed idee om ook te leren programmeren. Zo word jij de kantoorheld wanneer er iets misloopt met de website, of wanneer de nieuwsbrief in een verkeerd fontje staat. Gewoon even aanpassen in de code, en hoopakkee, you’re golden. Een basis programmeren staat gelijk aan relevantie op de arbeidsmarkt, en dat is net wat we willen, niet? 

Je kan je skills bijschaven in de avondschool, maar waar beter zou je aan je digitale skills sleutelen dan online? Zo biedt Coursera interessante opleidingen aan, die vaak ook gratis zijn. Ga trouwens zeker eens kijken naar de ‘Crash Course in Data Science’. Topcursus! Bij EdX kan je dan weer virtueel les volgen bij professoren aan het MIT. Mogelijkheden genoeg; dus grijp ze!