Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

17 april 2019

Door Valérie Deridder

Samsung Stories: over 5G en vouwbare telefoons

Samsung is een van de topmerken op het gebied van smartphones, maar zet daarna ook sterk in op 5G en andere dragende technologieën. Ook voor 2019 heeft de Zuid-Koreaanse telecomgigant weer heel wat in petto. Tijd dus om Aron Wils, Corporate Affairs Officer bij Samsung Benelux aan de tand te voelen over de tanende cijfers en de zin of onzin van een vouwbare telefoon.

Samsung heeft zonet de eerste 5G-smartphone op de markt gebracht, de Samsung Galaxy S10. Fijn voor de Zuid-Koreaanse markt, en zelfs de Amerikaanse, maar wat heeft België eraan?

Voorlopig heeft België inderdaad niets aan de lancering. Dat is ook meteen de reden waarom Samsung de Galaxy S10 ook nog niet op de markt brengt in Europa. We wachten liever eerst tot het netwerk klaar is, voor we die smartphone op de markt brengen.

Er zijn daar echter twee struikelblokken. Ten eerste vormen de stralingsnormen in Brussel een probleem. De Brusselse minister van Leefmilieu, Céline Fremault verklaarde op 1 april namelijk dat ze de stralingsnormen die zo nodig zijn voor een 5G-uitrol niet wenste te verhogen.

Maar het grootste probleem zijn de frequentieveilingen. Die staan nu on hold doordat de regering het maar niet eens raakt over de verdeling van de inkomsten van die veiling.

Vanaf het moment dat die 5G-netwerken er effectief zijn, kan België pas echt meesurfen. Volgens Open Signal zit België bij de wereldklasse qua 4G-kwaliteit, maar we moeten wel echt snel in gang schieten indien we ook een koploper willen blijven op het gebied van 5G.

Zal de S10 in de VS dan meesurfen op het Verizon-netwerk?

Ja, inderdaad. Samsung is trouwens een partner van Verizon. Wij hebben ook samen netwerktesten uitgevoerd voor de VS.

Samsung is samen met Huawei een van de internationale smartphonemerken die sterk in zetten op 5G, in tegenstelling tot andere merken die zich enkel en alleen op het toestel zelf focussen. Waarom is dat precies?

De oorsprong daarvan zit verweven in het Samsung-DNA. Samsung is sinds de stichting namelijk meer dan enkel een smartphone-fabrikant. We zijn leider op het gebied van semiconductoren en leveren ook end-to-endnetwerken. Voor Samsung is 5G een van de vier groeipilaren voor de komende decennia, naast IoT, AI, en big data.


Samsung is sinds zijn stichting namelijk meer dan enkel een smartphone-fabrikant.

Het is inderdaad belangrijk om te beseffen dat Samsung meer is dan de telefoon alleen. Vandaar is het ook logisch dat Samsung daar zo sterk op inzet. De 5G-technologie is in feite een platform voor heel veel nieuwe technologieën. Samsung heeft bijvoorbeeld ook een automotive business. In 2015 hebben we Harmon Kardon opgekocht om onze automotive industry uit te bouwen. Dat programma heet DriverLine. Ook binnen dat programma speelt 5G een grote rol.

Samsung staat nog steeds aan de wereldwijde top qua smartphone-aankopen, maar toch slinken de verkoopscijfers. Heeft dat te maken met het feit dat consumenten minder snel een nieuwe telefoon kopen of halen de Chinese budgetmerken Samsung stilaan in?

De smartphone zit gewoon in een vervangmarkt. Hij gaat langer mee. Een jaar of vijf geleden was de gemiddelde duurtijd van een smartphone veel minder lang, en moest je je toestel dus ook veel sneller vervangen. Toestellen die vandaag worden gekocht daarentegen, gaan veel langer mee.


De smartphone zit vandaag de dag in een vervangmarkt.

Ook Samsung is op de hype van vouwbare telefoons gesprongen. Hoeveel nood is er aan zoiets? Is het meer dan een marketingstunt?

Het is zeker meer dan dat. De Galaxy Fold is er gekomen vanuit de nood dat mensen steeds meer video-content consumeren op hun telefoon. YouTube, bijvoorbeeld, wordt volgens statistieken het vaakst gebruikt vanop een mobiel toestel.

De Samsung Galaxy Fold speelt in op de steeds groeiende nood aan mobiele videoconsumptie.

Daarom spelen we in op de nood van de consument om die videocontent op een groter scherm te consumeren. Wanneer je de Galaxy Fold uitvouwt, beschik je over een heel groot scherm om filmpjes te kijken.

Let wel; het Fold-toestel is geen modegril. We doen er ondertussen al bijna 10 jaar onderzoek naar. Over 9 dagen starten de pre-orders in België, en op 3 mei ligt de telefoon in de winkel. Voor de komende 10 jaar gaan we sterk inzetten op die vouwbare toestellen, net zoals we dat de afgelopen 10 jaar hebben gedaan met de Galaxy-lijn.  

De roep om kleinere toestellen klinkt wel steeds luider.

Wel, iedereen vindt wel zijn gading binnen het portfolio van Samsung. De Samsung Galaxy Fold is een premium luxetoestel, en is dus ook voor een aparte doelgroep weggelegd. Toch ontzien we de consument die een compacter formaat zoals de Galaxy A3 wenst ook niet.

Op wie mikken jullie specifiek met de Fold?

We mikken in eerste instantie op early adapters, die graag mee zijn met de allernieuwste technologieën en hun toestel tot het uiterste willen drijven. De Samsung Galaxy Fold is namelijk echt een krachtbeest; 12 GB RAM-geheugen, da’s echt waanzinnig.

Aron, hartelijk dank voor het interview!