Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

30 april 2019

Door Sven Van Herck

Amazon: De eerste 5 jaar van een e-commercegigant

Amazon heeft momenteel een waarde van bijna 1 biljoen dollar, maar ooit werd het bedrijf van Jeff Bezos opgericht in een simpele garage.

Vandaag is Amazon een e-commercegigant met een marktwaarde van meer dan 900 miljard dollar. Niet slecht voor een bedrijf dat pas in 1994 het daglicht zag in de garage van CEO Jeff Bezos, ondertussen de rijkste man ter wereld met een fortuin van bijna 140 miljard dollar.

Oprichting van Amazon

Het jaar is 1994. De toen 30-jarige Bezos was aan het werk als onderdirecteur van D.E. Shaw & Co, een investeringsbedrijf met verschillende kantoren wereldwijd, waaronder New York. Bezos was echter niet tevreden met zijn positie daar en had vooral schrik dat hij later spijt zou hebben als hij niet vollop op de bestaanden internehype zou springen. Hij gaf daarom zijn ontslag en verhuisde met zijn vrouw, McKenzie Besos naar Seattle. Tijdens de reis van New York naar Seattle, werkte Bezos slechts aan één ding: zijn businessplan voor het idee dat in zijn achterhoofd speelde om een online boekenwinkel te openen. Het was een plan dat Bezos met zoveel passie en opwinding had voorgesteld dat McKenzie niet anders kon dan meegaan in het verhaal.

Abra.. Cadabra.. Amazon?

Het bedrijf werd uiteindelijk opgericht op 5 juli 1994 onder de naam Cadabra. De naam bleef echter maar enkele maanden in gebruik, want hij zorgde voor misverstanden. Zo verstond een advocaat de naam als ‘cadaver’ (kadaver) en dat was geen associatie die Bezos gelinkt wou zien met zijn bedrijf. De naam werd uiteindelijk gekozen aan de hand van een woordenboek en Bezos stopte dus bij Amazon, een naam die volgens hem exotisch en anders klonk. De A van Amazon had ook het voordeel dat ze alfabetisch sneller bovenaan zou komen te staan.

Amazon oprichting geschiedenis jaren 90
Zag de garage van Jeff Bezos er zo uit in de beginjaren van Amazon?

Bezos begon zijn onderneming door een lijst op te stellen van 20 producten die makkelijk online verkocht zouden kunnen worden en hij beperkte deze lijst vervolgens verder tot vijf producten. Het ging om boeken, cd’s, hardware, software en video’s. Uiteindelijk werd er besloten om volop voor boeken te gaan omdat er wereldwijd steeds vraag naar is, de prijs per boek relatief laag is en er veel keuze is.

Ouders als investeerder

Uiteraard had Amazon ook de financiële middelen nodig om het bedrijf van de grond te krijgen en daar kwamen de ouders van Bezos aan te pas. Zij investeerden immers tussen de 250.000 en 300.000 dollar. In juli van 1994 ging Amazon officieel van start en na twee maanden wist Bezos de wekelijkse omzet op te trekken naar 20.000 dollar per week en verkocht het bedrijf zijn boeken in meer dan 45 landen. Vanaf dat moment ging het snel voor Amazon. De omzet van het bedrijf bleef toenemen in de maanden die volgden en eind 1995 maakte Amazon zich ook officieel bekend aan de buitenwereld, gevolgd door een beursgang op 15 mei 1997 met een aandeel dat 18 dollar waard was. Op het moment van schrijven is het aandeel van Amazon 1950 dollar waard.

Amazon oprichting geschiedenis jaren 90

Ongekend online succes

Al dat succes kwam echter niet zonder slag of stoot. Ook in 1997 werd Amazon aangeklaagd door Barnes & Noble omdat het bedrijf als slogan “The world’s largest bookstore.” gebruikte en dit volgens B&N misleidende reclame was omdat Amazon helemaal geen winkel was, maar een verdeler van boeken. In 1998 kreeg Amazon dan weer te maken met een rechtszaak van de kanten van Walmart omdat het bedrijf enkele topmannen van het bedrijf in dienst had genomen en zich zogezegd zou schuldig gemaakt hebben aan bedrijfsspionage. In beide gevallen werd een overeenkomst bereikt buiten de rechtbank.

Tenslotte werd Jeff Bezos in 1999 uitgeroepen tot persoon van het jaar door Time Magazine voor zijn rol in het populair maken van online winkelen.