Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

24 oktober 2019

Door Wouter Scholiers

Hoe Netflix de streamingoorlog overleeft

Netflix krijgt rake klappen. De schuldenberg stijgt en concurrenten vragen een stuk minder. Hoe kan de dienst overleven en zijn voortbestaan garanderen?

Wereldwijd heeft de media er de mond vol van. Oneliners met “de streamingoorlog is begonnen” tot “Disney zal Netflix kraken” zijn de voorbije maanden al de revue gepasseerd. Maar hoe stelt Netflix het eigenlijk? En vooral, hoe kan Netflix die zogenaamde streamingoorlog wél winnen? Een illustratie van onze favoriete kijkfabriek

Een bloemlezing

Al in 2007 startte Netflix met zijn videostreamingdienst. Gebruikers konden via Watch Now video’s streamen naar hun PC via Internet Explorer. Voor Mac-gebruikers was er simpelweg geen oplossing. Bij de lancering van Watch Now stonden er al meer dan 1.000 titels op Netflix. Al waren die titels op dat moment redelijk crappy. CEO Reed Hastings besefte maar al te goed dat het internet de toekomst was, en niet die logge e-mail. Vandaag is WiFi en videostreaming onmisbaar in onze samenleving. Wat tien jaar geleden als een hoogstaand staaltje technologie werd bekeken is vandaag mainstream.

Toch zijn videostreamingdiensten populairder dan ooit, en dat, meer dan 10 jaar na de initiële start. Hoe komt het dat dat zo lang heeft geduurd? Wel, verschillende factoren hebben hierop invloed gehad. Vooral de wereldwijde economische crisis van 2008 en de nasleep ervan, hebben ervoor gezorgd dat bepaalde ontwikkelingen amper nog vooruit gingen. Maar nu gaat het steeds sneller. Bedrijven en diensten ontwikkelen zich razendsnel en ook internetproviders moeten mee. We hebben steeds snellere WiFi in huis en ook 5G staat voor deur. Al die zaken zorgen er mee voor dat videostreamingdiensten eindelijk zelfverzekerd van de grond kunnen komen.

“Apple TV+ staat in één schok op 1,4 miljard toestellen geïnstalleerd.”

Harde cijfers

Even terug naar Reed Hastings. Sinds 2007 heeft zijn bedrijf meer dan 158 miljoen abonnees weten te strikken. Vandaag is het videoplatform daarmee de grootste streamingdienst ter wereld. Goed, het bedrijf heeft quasi de hegemonie in handen. Maar wat is het probleem dan? Wel, er zijn verschillende elementen die van invloed zijn op de leiderschapsrol die Netflix vandaag heeft.

Het eerste element dat een rol speelt is de prijs voor het abonnement. Toen Netflix begon met Watch Now kostte een abonnement één dollar per uur. Vandaag liggen die prijzen anders. Voor het basisabonnement zonder HD betaal je 7,99 euro tot een premiumabonnement van 13,99 euro voor 4 apparaten en Ultra HD. Het strafste: voor deze prijs krijg je toegang tot alles wat Netflix te bieden heeft. M.a.w. vandaag betaal je een stuk minder voor een stuk meer.

En toch vraagt Netflix blijkbaar nog steeds te veel. DisneyPlus vraagt amper 6,99 euro per maand of 69,99 euro per jaar en Apple TV plus zal maar 4,99 euro kosten. Toegegeven, Apple heeft een pak minder content te bieden maar heeft als voordeel dat wanneer de streamingdienst van de grond komt, het in één ruk op een slordige 1,4 miljard toestellen geïnstalleerd staat. Dat zijn bijna 1 miljard klanten die het bedrijf in een handomdraai kan overtuigen om zijn nieuwe dienst aan te schaffen. Want geef nu toe, het is toch het proberen waard? En daarna, dat zien we dan wel.

Netflix
Ook Friends verdwijnt binnenkort uit de Netflix-bibliotheek.

Portie wordt kleiner

Je merkt al dat voorgaande feiten geen goed nieuws zijn voor Netflix. De portie Netflix in de taart wordt steeds kleiner. En niet alleen door Disney of Apple. Voornamelijk in de Verenigde Staten plannen verschillende grote mediabedrijven hun eigen videostreamingplatform te lanceren. CBS besliste daarop zijn populaire komische reeks The Office terug te halen en WarnerMedia trok Friends terug. Beide series zijn voor Netflix doorheen de jaren hét lokaas geweest. Beide shows zorgden alleen al voor meer dan 52 miljoen bekeken minuten.

Maar CEO Reed Hastings bekijkt het van de positieve kant en stelt dat het verlies van deze twee grote shows nieuwe budgetten vrijmaakt voor originele content van het platform zelf.

“Wat tien jaar geleden als een hoogstaand staaltje technologie werd bekeken, is vandaag mainstream.”

De redding

Toch gaat niet alles slecht. Het bedrijf scoort nog steeds goed en trok in het derde kwartaal van dit jaar 158 miljoen extra abonnees aan. Series als La Casa de Papel zijn zo populair dat een vijfde seizoen al in 2020 in productie gaat. In tussentijd verkoopt het bedrijf in thuisland Amerika nog steeds DVD’s aan huis. Die tak van Netflix bracht dit jaar 46 miljoen dollar extra in het laatje.

46 miljoen dollar lijkt veel. Maar in vergelijking met de enorme put die het ondertussen heeft opgebouwd moet het de komende jaren beter gaan. In oktober werd nog eens 2 miljard dollar extra gevraagd om de stroom aan content aan te houden. Er zijn ook plannen om het delen van accounts te gaan beperken in de hoop dat mensen dan toch zullen overstappen op een eigen account.

Vorig jaar spendeerde het bedrijf de volle 12 miljard euro aan nieuwe producties. En dat is ook nodig; om kwaliteit te garanderen heeft het bedrijf die 2 miljard nodig. Met een lancering in India en andere delen van Europa kan het streamingplatform hopelijk het tij keren. Hopelijk slaagt het bedrijf er de komende jaren in om te blijven groeien en nieuwe abonnees aan te trekken. En of Netflix daarbij zijn kroon verliest of niet vinden wij als gebruiker op zich niet belangrijk. De kwaliteit van de content en de prijs die we ervoor betalen is voor ons prioriteit.