Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

22 mei 2019

Door Thibault Seynaeve

Luminary: de rotte appel van de podcastwereld?

Wie de podcastwereld goed volgt, weet dat er een nieuwe speler is: Luminary. De startup van 100 miljoen dollar kon echter niet op veel steun rekenen. Maak kennis met wat mogelijk het meest gehate podcast platform is.

Luminary bestaat uit twee delen. Enerzijds heb je de gratis podcast applicatie die iedereen kan gebruiken. Daarnaast is er ook een premium-lidmaatschap dat 7,99 dollar per maand kost. Voor deze prijs, krijgt de gebruiker toegang tot exclusieve podcasts. De beslissing om podcasts achter een betaalmuur te steken, werd echter niet goed ontvangen bij de gepassioneerde podcastwereld. Iets wat per definitie open, vrij en gratis was, valt nu onder een zoveelste abonnement waar we er reeds zoveel van hebben.

Luminary hoopt leden te ronselen met bekende sterren (stemmen?) zoals Trevor Noah, Conan O’Brien en Malcolm Gladwell. Uiteindelijk gaat het om meer dan 40 exclusieve shows. De ambitie van Luminary is om steeds exclusieve shows te blijven strikken. Dit doen ze onder andere door podcasts te financieren in ruil voor de exclusiviteitsrechten. Wanneer shows het goed doen, dan keert Luminary ook bonussen uit. Op die manier kan Luminary ook een positief effect hebben op de podcastwereld, want goede concepten worden gesteund zonder dat de maker zelf diep in de buidel moeten tasten.

Mogen podcastmakers dan geen geld verdienen? Tuurlijk wel, maar podcasting is altijd gebaseerd geweest op onafhankelijkheid. Eender wie kan achter een microfoon kruipen en een podcast lanceren, dat zorgt net voor de charmes van het medium. Als fan van een podcast heb je er helemaal geen probleem mee dat er sponsorboodschappen zijn en wanneer je de podcast wil steunen, doe je dit liever rechtstreeks via een platform zoals Patreon. Met Luminary moet de luisteraar betalen aan een externe partij die vervolgens ook een deel voor zichzelf houdt.

podcast

Gevaarlijk precedent

De spelers in de videostreamingwereld zijn ondertussen niet meer op een hand te tellen en daar draagt de consument de gevolgen van. Wil je een bepaalde serie kijken, dan moet je eerst een abonnement afsluiten op de streamingdienst van de zender. Zo betalen we niet alleen voor Netflix, maar ook HBO Now, Amazon Prime Video, Hulu, Apple TV+ en binnenkort de dienst van Disney. Met Luminary wordt er zo een gevaarlijk precedent gezet voor de commercialisering van podcasts. Heeft elk podcastnetwerk binnenkort een eigen betalend abonnement?

Walled garden

Bovendien wordt er gevreesd voor een ‘walled garden’, een gesloten ecosysteem. Podcasts die achter de betaalmuur van Luminary zitten, kunnen namelijk enkel worden beluisterd via Luminary. De vele andere podcastspelers kan je zo niet meer gebruiken omdat je vast zit aan Luminary. 

Met andere woorden, het was geen vlekkeloze lancering voor Luminary. Zo lanceren ze bijvoorbeeld een nieuwe abonnementenservice net in een tijd waarin consumenten zich steeds meer beginnen afvragen waar ze de grens trekken. Hoeveel is te veel? Verder is er ook heel wat concurrentie in de podcastwereld, met Spotify aan top die fors investeert in het nieuwe medium. Spotify vraagt namelijk slechts 10 dollar per maand voor een abonnement, en daarvoor krijg je niet alleen toegang tot enkele exclusieve podcasts, maar ook de volledige muziekbibliotheek van Spotify zonder advertenties. Matt Sacks, co-founder en directeur bij Luminary, heeft er alvast vertrouwen in. “Net zoals in de televisiewereld, is er meer dan genoeg ruimte voor concurrerende aanbieders,” zegt Sacks. “Wat ons onderscheidt van de rest, is onze bibliotheek van exclusieve content. Niemand anders komt in de buurt.”