Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

4 september 2019

Door Bram Lodewijks

Hoe Lenovo inspeelt op de noden van het Vlaamse onderwijs

Niet alleen studenten moeten zich voorbereiden op het nieuwe schooljaar, maar ook bedrijven. Toonaangevende computerfabrikant Lenovo bereidt zich misschien net iets meer voor dan de concurrentie.

Met het nieuwe schooljaar dat voor de deur staat, heb ik een uitstapje gemaakt naar Lenovo België. Daar sprak ik met Gauthier de Villenfagne, verantwoordelijk voor KMO’s en het distributiekanaal in België, inclusief de onderwijsmarkt. Hij vertelde me meer over de prominente rol van Lenovo in het Vlaamse onderwijs en hoe scholen als het ware een markt op zichzelf vormen.

Gauthier zelf is al 25 jaar actief in de IT-wereld en heeft onder andere grote namen zoals IBM op zijn cv staan. Sinds twee jaar werkt hij bij Lenovo. Kort samengevat, is het zijn taak om te beslissen hoe Lenovo naar de onderwijsmarkt stapt met zijn producten. Daarom is hij de ideale persoon om toe te lichten hoe een wereldleider inzake laptops en computers de onderwijsmarkt benadert met zijn producten.

Lenovo doet het anders

Voor andere bedrijven maakt onderwijs altijd deel uit van een andere bedrijfstak. Lenovo ziet enorme kansen in de Belgische onderwijsmarkt en heeft er specifiek focus op, zelfs met een nieuw aangestelde dedicated persoon. Als we het over onderwijs hebben, is dat in dit geval zowel middelbaar als hoger onderwijs, wat in Vlaanderen neerkomt op een totaal van ongeveer 680.000 leerlingen en dus ook 680.000 personen die Lenovo van een laptop kan voorzien. Als we daar het personeel aan toevoegen, komen er nog eens 180.000 mensen bij en zitten we aan en totaal van 860.000 mensen met elk hun eigen eisen.

Gauthier legde me uit dat die markt nog volop aan het openbloeien is en dat er elk jaar meer vraag naar laptops is door de digitalisering. Afhankelijk van waar studenten zich in hun studiecarrière zitten, hebben ze een andere laptop nodig. Lenovo gaat hier dus deels onbaatzuchtig te werk en pusht zijn topklasse laptops niet op plaatsen waar die niet nodig zijn. Voor het secundair onderwijs zijn voornamelijk de Chromebooks ideaal door hun lage prijs (ongeveer 250 euro), gebruiksvriendelijkheid en lange batterijduur. Daarnaast is het een leuk pluspunt dat ze tegen een stootje kunnen. Voor het hoger onderwijs zijn er dan weer de stevige ThinkPad-laptops en de compacte 2-in-1 Yoga-laptops. Voor elke student is er dus een laptop en Lenovo zorgt ervoor dat de juiste laptop bij de juiste student terechtkomt.

Een Chromebook is ideaal voor leerlingen in het secundair onderwijs.

Succesvolle samenwerkingen

Voor het die producten naar de leerlingen kan brengen, is er eerst nog heel wat voorafgaand werk dat Lenovo moet doen en ook daarover vertelde Gauthier me meer. Heel het jaar door heeft Lenovo een nauwlettend oog voor het onderwijs en biedt het bovendien ondersteuning aan scholen op verschillende manieren. Daar zijn de juiste partners en samenwerkingen van enorm belang.

Om zijn laptops tot bij scholen te brengen, is Lenovo erin geslaagd om een contract binnen te halen bij DOKO (Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs). DOKO heeft onder andere een lastenboek voor laptops ter beschikking, dat Lenovo nu integraal heeft gewonnen. In de praktijk kunnen alle katholieke scholen onder DOKO nu Lenovo-laptops kopen aan een voordelige prijs via dat lastenboek. Het gaat nog verder dan dat want Lenovo heeft momenteel nog andere partners in het onderwijslandschap, die elk bewust gekozen zijn. Als Lenovo op zoek gaat naar partners, dan gaat de voorkeur uit naar bedrijven die een volledige ICT-ondersteuning kunnen bieden.

Het gaat hier dus niet alleen om de verkoop van de laptop maar ook om de ondersteuning na de verkoop en cloud-toepassingen. Twee van de huidige onderwijspartners zijn Signpost en Rombus die elk honderden scholen van technologie voorzien. Ze verdelen dus aan de ene kant laptops van Lenovo, maar bieden daarnaast nog andere ondersteuning aan en geven bijvoorbeeld ook infosessies en workshops. Scholen die klant zijn van Signpost en Rombus kunnen door die samenwerking tegen voordelige prijzen laptops van Lenovo aankopen zodat hun leerlingen de toestellen kunnen krijgen die ze nodig hebben zonder dat de bankrekening van hun ouders geplunderd wordt. Niet alleen Lenovo, maar ook de scholen en hun leerlingen hebben dus baat bij deze samenwerkingen.

In 2019 is Lenovo er dus ongetwijfeld in geslaagd om zijn stempel te drukken op het onderwijs in Vlaanderen en Wallonië. Hoewel er steeds een winstgevend aspect aanwezig moet zijn, zet het bedrijf zijn middelen efficiënt in, kiest het voor de juiste partners en zorgt het consistent voor toestellen op maat, waarvoor het ook feedback van de scholen verwerkt. De komende jaren zal de digitalisering in het onderwijs zich verderzetten en door hun focus op onderwijs is Lenovo meteen voorbereid op deze veranderingen.