Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

18 maart 2019

Door Valérie Deridder

Interview met Dado van Peteghem, CEO Duval Union Consulting

Dado van Peteghem is een bekende naam binnen de B2B-technologiewereld. Als co-CEO van Duval Union Consulting, staat hij bedrijven bij in hun digitale transformatie. Daarnaast is hij ook co-founder van Social Seeder en Speakersbase. Maak kennis met Dado Van Peteghem. 

Vanaf wanneer heeft jouw interesse in ondernemen, start-ups en digitalisering echt vorm genomen?  

Mijn professionele carrière is gestart in 2007. Ik kom wel uit een ondernemende familie; mijn ouders, grootouders, ze waren allemaal ondernemers. Mijn echte ondernemerszin is er in 2010 gekomen. Toen was ik al drie jaar actief bij InSites Consulting. Dat was toen meteen ook de eerste golf van start-ups en sociale media etc. Tijdens die golf van start-ups is mijn latente aanwezigheid van ondernemersschap beginnen opborrelen. In 2011 ben ik dan in zee gegaan met mijn businesspartner Jo Caudron.  

Je helpt bedrijven bij hun digitale transformatie. Welke technologieën komen daarbij aan bod?  

Het gaat in feite niet echt over technologieën. We kijken eerder naar de pijnpunten die zich vandaag de dag voordoen bij het bedrijf in kwestie. We proberen dus de pijnpunten om te vormen waar traditionele bedrijven vandaag mee kampen. Zo vraagt de klassieke winkel zich wel al eens af hoe het komt dat het aantal mensen dat fysieke supermarkten bezoekt, steeds daalt. De supermarkt weet dan ergens misschien wel dat AI de oplossing is voor hun probleem, maar weet niet hoe ze eraan moeten beginnen. Concreet is de vraag altijd wat je nieuwe competitieve voordelen zijn in een digitale wereld. Daar gaan we steeds naar op zoek.   

Welke tip moet je het vaakst meegeven aan bedrijven?  

Veel bedrijven houden geen vinger aan de pols. Ze bezoeken geen events waar je interessante start-ups tegen het lijf loopt of waar de laatste nieuwe innovaties binnen hun sector worden toegelicht. Die radar voor innovatie en kennis is een cruciale stap naar je succes als onderneming.  

Daarnaast is het ook belangrijk dat je je hand uitsteekt naar de buitenwereld, een thema dat sterk aan bod komt in mijn boek over Corporate Venturing. Daarin belicht ik hoe je succesvolle partnerships aangaat met start-ups en universiteiten. Die samenwerking binnen de industrie is zo belangrijk. We werken namelijk samen in een heus ecosysteem waarin we zo veel van elkaar kunnen leren.  

Wat vond je van de beslissing van Proximus-CEO Dominique Leroy om 1.900 werknemers te ontslaan in het kader van digitale transformatie?  

Dat was de juiste beslissing volgens mij. Soms moet je doortastend zijn en nieuwe werknemers aanwerven om je klaar te maken voor de toekomst. Vroeger had je nog tijd, nu niet meer. Vandaag moet je binnen eén generatie om de zoveel jaar nieuwe skills opbouwen. Wat er gebeurd is met Proximus was uiteraard een spijtige zaak, maar bedrijven moeten nu eenmaal overleven. 

“Het massa-ontslag bij Proximus, dat was een juiste beslissing.”  

Hoe kan het onderwijs zich dan voorbereiden op die continu veranderende skillset?  

Vroeger kon je je carrière afronden met skills die je op de schoolbanken had geleerd. Nu verandert de wereld veel sneller en dringt een continue transformatie zich op. Bedrijven zijn ook nog steeds een groep van mensen, en het zijn de mensen die moeten transformeren.  

“Het onderwijs moet zichzelf veel sneller heruitvinden.”  

Bedrijven en individuen hebben daarom een strategie nodig om weerbaar te zijn tegenover die voortdurende verandering. Een niet te onderschatten punt daarbij is de mindset. Vaak hoor je weleens de uitspraak; “Dat laat ik allemaal aan de jeugd over.” Maar die houding zorgt er wel voor dat je vervangbaar wordt. Het onderwijs zou zichzelf veel sneller moeten heruitvinden; het sluit niet meer aan op hedendaagse technieken. Zo gaat marketing vandaag de dag bijvoorbeeld heel sterk over data science, maar dat was een aantal jaar geleden het geval nog niet.  

Om een opleiding aan te vullen, moeten mensen zelf op zoek gaan naar online cursussen en zich voorbereiden op levenslang leren. Zo kan je over blockchain makkelijk gedegen cursussen vinden. Ook voor IT-professionals zijn er online heel veel codingplatformen te vinden. Het zijn die mensen die de markt zullen kunnen blijven bijbenen. 

Hoe kan een bedrijf in Europa überhaupt ooit concurreren met kleppers als Google of Amazon? De Europese concurrentiewetgeving is moordend.  

Je moet dan ook niet noodzakelijk gaan vechten op hun terrein. Opboksen tegen Google of Amazon op eigen terrein is onmogelijk. Toch kan je wel de concurrentie aangaan door een eigenschap te vinden die wel waarde creëert, je competitieve voordeel als het ware. Zo is Amazon bijvoorbeeld een virtueel bedrijf, en kan je sterk inspelen op vertrouwen. Dat is dan weer iets waar die grote technologiebedrijven niet op kunnen inzetten, aangezien ze geen menselijk gezicht hebben.  

“Opboksen tegen Google of Amazon op eigen terrein is onmogelijk.” 

Ook het lokale en ambachtelijke aspect is iets wat grote technologiespelers maar moeilijk kunnen invullen. Lokaal, tastbaar, menselijk; het trekt de consument aan en geeft een warm gevoel. Zo is er bijvoorbeeld Colruyt Cru, een overdekte marktplaats van Colruyt die verschillende vakmensen samenbrengt en waar je allerlei verse producten zoals kaas of brood kan kopen. Dat merk straalt enorm veel vertrouwen uit en draagt een zekere eerlijkheid in zich. Dat is een gevoel dat Amazon niet kan repliceren.  

Het ambachtelijke lijkt inderdaad een trend te zijn. We betalen veel meer voor een zelfgemaakte vaas dan voor eentje uit de Ikea die zowat in elk huishouden op de keukentafel prijkt.   

Dat is inderdaad zo. Opvallend is dat dat ambachtelijke aspect ook vaak gekoppeld wordt aan sociale media. Zo zijn er ondertussen talloze mensen die zelf kleren maken en die ook op Instagram aanprijzen en daar veel succes mee boeken. Bij zulke bedrijfjes gaat het over het verhalende en de personen achter de onderneming. Die hang naar het ambachtelijke toont ook duidelijk aan dat we de nood hebben om uniek te zijn. Mensen willen iets in hun bezit hebben dat niemand anders heeft, en zich zo onderscheiden. Ze willen plaatsen zien die nog niemand heeft bezocht. Zo kon je vroeger nog een authentieke koffiebar ontdekken in Laos. Door Instagram is alles echter zo geconvergeerd dat mensen sterk de nood voelen om dingen te zien die ze nog nooit hebben gezien.  

Vanwaar de passie voor start-ups?  

Aan een start-up werken, voelt voor mij helemaal niet aan als werk. Ja, misschien zou ik in de corporate wereld meer kunnen verdienen, maar ik houd van het alles-of-nietsverhaal. De adrenaline van het moment is wat mij drijft. Groei is voor mij ook een veel grotere stimulans dan veel geld verdienen. Ik ben dan ook absoluut geen materialistische persoon met een hang naar een standaard levensstijl. Mocht het morgen allemaal weg zijn, dan word ik daar ook niet ongelukkig door. Zekerheid is voor mij een dooddoener; mijn nieuwsgierigheid is mijn grootste drijfveer.  

“Ik word gedreven door de adrenaline van het moment.” 

Hoe kwam je op het idee voor Speakersbase? 

Speakersbase is eigenlijk redelijk organisch ontstaan. Ik kreeg zelf al regelmatig de vraag of ik een goede public speaker kende. Op een goede dag zag een tweet van iemand die een spreker zocht voor een conferentie. Zo ben ik beginnen nadenken over dat gat in de markt en heb ik mijn idee bij collega’s afgetoetst. Dat is zowat het ontstaansverhaal van Speakersbase.  

Hoe zorg je ervoor dat je team even enthousiast is als jijzelf?  

Mensen moeten in de eerste plaats het gevoel hebben dat ze bij een innovatief bedrijf werken. Ze moeten een soort van fierheid kunnen voelen en blij zijn om hun positie te kunnen delen met hun netwerk.  

Daarnaast is het ook belangrijk om intern je missie duidelijk mee te geven aan je collega’s. Je collega’s moeten geïnspireerd raken door die missie. Hoewel ik zeker voorstander ben van een correcte verloning, mag dat niet de voornaamste reden zijn dat je ergens aan de slag bent.  

Wat is jouw meest krachtige eigenschap als ondernemer?  

Elk voordeel heeft natuurlijk zijn nadeel hè … Ik denk dat mijn empathie een van mijn meest krachtige eigenschappen is. Ik ben heel empathisch ingesteld en dat werkt goed bij collega’s of klanten. Mensen geven namelijk nog steeds de voorkeur aan iemand die naar je luistert in plaats van iemand die je de les komt spellen.  

Wat is het grootste obstakel dat je bij jezelf hebt moeten overwinnen?  

Welja, die empathie heeft ook nadelen. Soms is het ook belangrijk om naar concrete zaken te kijken zoals contracten en dergelijke. Als ondernemer moet je echter wel all-round zijn, je moet van alle markten thuis zijn. Als je uitbreidt, wordt het ook steeds belangrijker om ook dingen te doen waar je van nature minder goed in bent.  

“Aan het begin van mijn carrière dacht ik dat iedereen net als ik moest zijn.”  

Aan het begin van mijn carrière dacht ik verkeerdelijk dat mensen net zoals ik moesten denken en handelen. Daarna heb ik beseft dat dat absoluut niet het geval is. Daarom ben ik ook van mening dat je niet zomaar iets moet opstarten met vrienden – want die denken en handelen meestal zoals jij – maar dat je actief op zoek gaat naar je blind spots.  

Wat is het belangrijkst voor persoonlijke groei – het ontwikkelen van je goede punten, of van je aanvullende skills?  

Ik denk dat de ontwikkeling van je goede punten dan een slimmere zet is. Ik besef wel welke mijn blind spots zijn, maar probeer ze niet zelf te ontwikkelen. Ik zoek net mensen die beter zijn in die blind spots dan ikzelf, en probeer mijn sterke kanten zo goed als mogelijk te ontwikkelen.  

Dado, hartelijk dank voor het interview!