Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

8 mei 2019

Door Valérie Deridder

HPE: ontdek meer!

HPE omschrijft zichzelf als een echte Silicon Valley-pionier en vertelt met veel bravoure over zijn oorsprongsverhaal. We kennen het bedrijf voornamelijk als een printerfabrikant, maar HPE is veel meer dan dat. Wij ontdekten het op HPE Discover More 2019.

De eerste vraag die je je zal afstellen is; wat is nu precies het verschil tussen HP en HPE? Simpel, de eerste produceert printers, de laatste levert IT-diensten. HPE zet namelijk sterk in op de hybride cloud, big data en analytics en edge. Een daar hebben ze een goede reden voor. Volgens Bart Appelen van HPE moet de onderneming van de toekomst data-driven, cloud-enabled en edge-gebaseerd zijn om zo de klant een steeds betere customer experience te kunnen bieden.

Customer experience

Net over die customer experience heeft keynote speaker Rik Vera het. Volgens Rik leven we vandaag in een tijdperk dat vraagt om een doorgedreven customer centricity. Dat wil zeggen dat je elke klant het gevoel geeft dat ze het middelpunt van de wereld zijn. Daarvoor moet je je klanten en je publiek wel begrijpen.

Je moet elke klant het gevoel geven alsof ze het middelpunt van de wereld zijn.

Toen Mark Zuckerberg het vuur aan de schenen werd gelegd in zijn verhoorproces omtrent het privacy-schandaal bij Facebook, was de vraag van de zittende senator tekenend. “Hoe verdienen jullie geld als Facebook gratis is?”, vroeg de brave man zich af. Zuckerberg antwoordde laconiek dat Facebook zijn inkomsten uit advertenties haalde. Het moment is zelfs uitgegroeid tot een cultmeme, zowat de hoogste eer die je in deze digitale maatschappij te beurt kan vallen. Rik grijpt die kans aan om ons te waarschuwen dat wij geen “senator” mogen worden. De senatoren (aka de oude orde) begrijpen hun klanten niet meer, en net daar wringt het schoentje.

James ligt er wakker van

James Dimon, de CEO van de Amerikaanse grootbank JP Morgan Chase bekende in 2015 in een open brief aan zijn investeerders dat hij geregeld ’s nachts wakker lag. Niet van coke snuiven, maar van iets anders. (Vergeef me, sinds The Wolf of Wall Street is mijn beeld over de Amerikaanse financiële sector nooit meer hetzelfde geweest.) Nee, James lag wakker van digitale transformatie. Hij bekende als bank drie grote fouten te hebben gemaakt. Volgens James had JP Morgan Chase de impact van digitale innovaties sterk onderschat.

Digitale transformatie is geen glinsterend nieuw laagje op de maatschappij, maar is net de verandering van de maatschappij.

Digitale transformatie is geen glinsterend nieuw laagje op de maatschappij, maar is net de verandering van de maatschappij. Maar James beklaagde zich nog een aantal dingen. Dat hij die digitale tsunami niet had zien aankomen, en dat hij zich onvoldoende had voorbereid op de komst van de klant van morgen. Die klant van morgen is net waar Silicon Valley zich volop op focust, en zo de kaas van het brood van oude grootmachten zoals JP Morgan Chase eet.

En Rik grijpt zijn kans

Rik grijpt het voorval aan als illustratie dat de digitalisering in se niet disruptief is, maar dat je klanten dat zijn. Dat is de grote denkshift die we volgen Rik moeten maken. Daarom ook riep Times Magazine in 2007 ‘You’ uit tot de persoon van het jaar. Want er is geen middleman meer; de klant heeft nu alle macht in handen. En dat is maar goed ook. Power to the people!