Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

16 oktober 2019

Door Valérie Deridder

Hoe e-commerce de winkelstraat met uitsterven bedreigt

Ik weet nog goed dat ik vroeger een hekel had aan shoppen. De aankoop van een nieuwe trui of een nieuw paar schoenen stelde ik het liefst van al zo lang mogelijk uit.

Niet omdat ik me niet graag mooi kleed, daar niet van. Wel omdat ik zo opzag tegen het hele proces dat eraan vooraf ging. Op een drukke zaterdag – want de rest van de week studeer of werk je, zoals de gemiddelde mens – je naar de stad begeven, om daar ellenlange winkelrijen met onbeleefde mensen en huilende baby’s te trotseren. Je kledij dan passen in een veel te klein pashokje met een gordijn dat nog niet eens je kont bedekt, de ultrafelle TL-verlichting en het incompetente kassapersoneel. Een namiddagje winkelen had voor mij daarvoor meer weg van hedendaagse martelpraktijken, en steevast kwam ik met barstende hoofdpijn weer naar huis.  

Tien jaar geleden was dat een vertrouwd scenario, en ik zal vast niet de enige geweest zijn die zo’n hekel had aan winkelen. In die tien jaar is er echter veel veranderd. In de eerste plaats heeft de nieuwste generatie van werknemers altijd gestaan op meer flexibiliteit. Glijdende uren, thuiswerkdagen en een goede verdeling tussen werk en privé; het zijn maar een paar van de zaken die er op sociaal domein veranderd zijn in het leven van de werkende mens. In al die vooruitgang valt vooral de drang naar flexibiliteit op. Vandaag de dag willen mensen steeds vaker hun eigen dagindeling kunnen maken, en dat is maar goed ook.  

Flexi is sexy

Ook retail begon een aantal jaar geleden steeds meer in te spelen op die toenemende drang naar flexibiliteit. Vanuit die nood ontstond de webshop. In plaats van dat mensen zichzelf fysiek moesten verplaatsen om een kledingstuk of iets anders dergelijks te kopen, elimineerde de webshop die extra moeite, en trad het de consument tegemoet.  

Met andere woorden is de webshop het toonbeeld van customer-centricity, want in plaats van je klanten te vragen dat ze zich voor jou uit hun luie zetel of bureaustoel verplaatsen, verplaatste de webshop zich gewoon naar de huiskamer of het bureau van de consument. 

Met andere woorden is de webshop het toonbeeld van customer-centricity, want in plaats van je klanten te vragen dat ze zich voor jou uit hun luie zetel of bureaustoel verplaatsen, verplaatste de webshop zich gewoon naar de huiskamer of het bureau van de consument. Ook uitgesteld kijken is een trend die inspeelt op die nood naar flexibiliteit en customer-centricity. In plaats van dat een TV-zender nu dicteert wanneer je een bepaalde serie bekijkt, neem je die gewoon op. Als je hem al niet gewoon op netflix vindt. Ingenieus. Je vraagt je af waarom webshops en streamingkanalen niet meteen met het ontstaan van het internet succes boekten.  

Ik herinner me ook nog goed het weid verspreide wantrouwen dat vroeger heerste omtrent ‘iets op het internet bestellen’. Vandaag de dag zijn webshops echter erg betrouwbaar. Je bestelling komt in de meeste gevallen tussen 2 en 3 werkdagen toe, hoewel je bij de meeste webshops ondertussen al de dag na je bestelling je pakje in handen hebt.  

De schaduwzijde

Het succes van e-commerce heeft wel een keerzijde. Het zorgt er namelijk voor dat fysieke winkels steeds minder goed draaien en vaak ook de deuren moeten sluiten. Volgens onderzoeksbureau Locatus zakte het aantal fysieke winkels in het afgelopen decennium met 15 procent. In Vlaanderen en Brussel bevinden zich momenteel 54.221 fysieke winkels. Dat zijn er 9703 minder dan in 2009. In totaal verdwenen de afgelopen tien jaar 2200 kledingwinkels. E-commerce is de schuldige slokop. Vandaag de dag trekken we steeds vaker niet meer naar de Meir of de Nieuwstraat, maar zoeken we onze nieuwe winterjas op Zalando, en kopen we dat hoesje voor onze telefoon gewoon op Coolblue.  

Voordeel voor winkelier

Een webwinkel heeft niet alleen voordelen voor de consument. Ook voor de winkelier zelf is een webwinkel een interessante formule als je liever je ondernemersrisico wat indamt. Zo elimineert de huurkosten/aankoopkosten voor een ruimte waarin je je producten ten toon stelt. Ook de verwarming en andere energievoorzieningen van het pand, spaar je op die manier uit. Daartegenover staat een in vergelijking slechts kleine kost om je domeinnaam en website in de lucht te houden. Als ondernemer in de retail is de webshop dus een erg laagdrempelige formule. Die laagdrempeligheid zorgt ervoor dat er steeds meer origineleen nicheproducten hun weg vinden naar de consument. Waar die merken vroeger kopje onder zouden gaan door de kosten van het pand dat ze huren, kunnen ze nu voorzichtig hun waar aan de man brengen. Dat geeft de consument ook veel meer keuzevrijheid.  

Kortom…

Vandaag de dag als winkelier enkel offline bestaan is een verkeerde zet. Je wil je klanten kunnen bereiken, waar die ook zijn. Los van het belang van goede SEO, is het internet vandaag de dag dichterbij de consument dan een fysieke winkel. Daar moeten winkeliers dan ook gebruik van maken. Anderzijds is beginnen met een webshop een veilige try-out voor beginnende merken om te kijken of hun producten wel aanslaan. Win-win situatie dus.