Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

24 mei 2019

Door Valérie Deridder

Het leven zoals het is: Chinese livestreamers

Het is een dystopisch beeld. Jonge Chinese twintigers die tien uur lang hun dagen streamen. Hun virtuele wereld is kleurrijk, maar rondom hen heerst een grijze, bedrukte sfeer. De streamers hebben niets bijzonders te melden, maar beschikken over volgersaantallen die oplopen tot in de miljoenen.

De streamende jongens en meisjes zingen liedjes tijdens hun shift, vertellen grapjes, of kijken geoon schattig. Chinese livestreamers hebben echter heus niet allemaal een gouden keeltje. Hun zangperformances zijn vaak tenenkrullend om naar te luisteren en bij het aanzien van hun dansjes zou Michael Jackson zich omdraaien in zijn graf. Met andere woorden: voor talent moet je er niet zijn. Wat is toch de aantrekkingskracht van live streaming in China, en hoe wordt er geld mee gemaakt? 

Deel van de cultuur

Max, de CEO van MJ Entertainment, een van de grootste streamingplatformen in China, formuleert een antwoord op de vraag naar de aantrekkingskracht van streaming. “Live streaming is zo populair omdat het verbonden is aan duizenden jaren Chinese cultuur en geschiedenis. In het oude China traden mensen op straat op voor geld. Ook in cabarets geven bezoekers vaak een fooi aan de zangers en zangeressen om hen aan te moedigen.” Dat was vroeger, maar hoe zit het nu? “Vandaag leiden Chinese jongeren volledig digitale levens. Daarom is er ook een markt voor die verschillende soorten performances”, aldus Max.  

Meet Lele. Maar niet in het echt.

Lele Tao is 24 jaar oud, woont in Shanghai en streamt al sinds haar achttiende. Haar lippen houdt ze steevast in een Joker-glimlach van het vele streamen. In een BBC-documentaire vertelt ze dat ze op haar achttienjarige leeftijd helemaal niet verwachtte dat ze van streaming haar carrière zou maken. Ondertussen heeft ze een volgersbasis van meer dan 1 miljoen kijklustigen opgebouwd en verdient ze geld via het streamingsplatform waar ze zo goed als de helft van haar dag doorbrengt.  

Lele verwachtte niet dat ze ooit een streamingcarrièere zou uitbouwen, maar heeft ondertussen al meer dan 1 miljoen volgers.

De prestatiedruk om dagdagelijks gedurende tien uur tiptop voor je publiek te verschijnen, ligt hoog. Tao vertelt BBC dat ze “niet tevreden is met haar uiterlijk”. Wanneer de BBC-cameraman haar camera op haar richt tijdens de reportage, zegt ze verontschuldigend dat ze “nog nooit zonder makeup op beeld is verschenen”, waarna ze een dikke laag witte foundation en contouring begint aan te brengen. “Is het echt OK zo?”, vraagt Tao. “Ik ben zo bang om volgers te verliezen.”  

Meer dan een maandloon

Lele vertelt dat ze in haar eerste maand als streamer 2.800 dollar verdiende op 15 dagen. Haar vader lijkt daar trots op te zijn. “Eerst geloofden we haar niet, maar toen we het geld op haar rekening zagen staan, veranderde dat snel”, glundert hij. Ondertussen verdient Lele 37.000 dollar per maand.  

Ondanks de astronomische bedragen die ze verdient, voelt Lele zich continu gestresseerd.

Ondanks dat astronomische bedrag voelt Lele zich continu gestresseerd. “Ik voel een grote druk aangezien er steeds meer mooi meisjes toetreden tot het platform. Ik ben zelf niet zo mooi of interessant en moet dus harder werken om leuk gevonden te worden.”  

Grijs vs virtuele kleur

In tegenstelling tot gamestreamers in onze Westerse contreien, streamt Lele niet vanuit haar slaapkamer, maar vanuit een grijs kantoorgebouw. De ruimte waar Lele streamt is overigens wel ingericht als een echte slaapkamer, maar dat terzijde. Lele wordt gemanaged door MJ entertainment, een van de grootste streamingbedrijven in China. MJ zorgt ervoor dat de livestreamers – meestal meisjes – op de hoogte blijven van de laatste danstrends. Daarom organiseert MJ elke namiddag ook een danssessie, waar ze sexy moves aangeleerd krijgen. Na de dansles krijgen de meisjes echter geen pauze, maar moeten ze meteen aan de slag met hun negen uur durende streamingshift.  

Succes, ambitie en stress

In de voorbereiding van Lele’s streamingshift kruipt veel tijd: “toen ik net begon te streamen besteedde ik drie uur aan mijn voorbereiding”. Met haar “voorbereiding” bedoelt Lele dat ze een uur nieuwe liedjes leren, nog een uur het internet afspeurde naar interessant nieuws, en daarna nog een uur mopjes voorbereidde. 


“Elke streamer die succesvol wil zijn, moet op de hoogte blijven van nieuwe trends” – Lele Tao

Je kan van Lele veel zeggen, maar ambitieus is ze wel. “Elke streamer die succesvol wil zijn, moet op de hoogte blijven van nieuwe trends”, aldus Lele. En succesvol is Lele zeker. 

Virtuele cadeautjes

Maar welk business model schuilt er nu precies achter die live streaming? Met andere woorden; hoe kunnen live streamers leven van wat ze doen? Het platform wordt voornamelijk in stand gehouden door rijke patrons. Zij sturen namelijk geld naar Lele in de vorm van cadeautjes. In de BBC-documentaire vertelt Lele dat haar fan Taoqi haar 6.000 dollar aan virtuele cadeautjes heeft gekocht die dag. Je vraagt je af waar Taoqi het geld haalt. Een van haar grootste fans is echter Sha Ge, een jongeman die ondertussen al meer dan 15.000 dollar heeft gespendeerd aan Lele. “Toen ik Lele voor het eerst zag op haar streamingplatform, viel ik meteen voor haar schattige gezichtje en lieve stem.” Sha Ge heeft een vriendin, maar ziet Lele als een “familielid” en een “superster”. Hij denkt even na en zegt dat hij goed beseft dat de meeste relaties op het internet enkel en alleen gebaseerd zijn op geld.  

Geen tijd voor een “sociaal” leven

Je vraagt je ook af of Lele effectief zoveel geld verdient als wordt beweerd. Haar management eist namelijk 50 procent van haar inkomsten op. Als Lele weigert haar nieuwe contract te tekenen, kan ze een boete riskeren tot 1,2 miljard dollar.

Ik heb geen tijd voor een sociaal leven – Lele Tao

Als je je bedenkt dat MJ Entertainment verschillende streamers onder zijn hoede neemt, is de rekensom snel gemakt en weet je meteen wie het meest verdient. Ook bij Lele begint dat inzicht te dagen. Ze weet niet hoe lang ze nog kan doorgaan met haar streamingcarrière. “Ik heb geen tijd voor een sociaal leven”, merkt ze op. Of hoe sociale media verre van sociaal zijn.