Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

28 maart 2019

Door Thibault Seynaeve

Dit is er nodig om van Google Stadia een succes te maken

Op 19 maart kondigde Google de toekomst van gaming aan met Google Stadia, een streamingdienst voor games. Op dit moment zijn er heel wat partijen (en vooral gevestigde waarden in de gamingwereld) die hetzelfde proberen. Welke uitdagingen moet Google overwinnen om van Stadia een succes te maken?

Hoe werkt het?

Alvorens we kijken naar de uitdagingen, moeten we eerst vat hebben op hoe het precies werkt. Concreet gaat het om cloud gaming, een vorm van gaming waarbij de game wordt gedraaid op high-end servers in plaats van op je lokale computer. Dit heeft als grote voordeel dat je niet meer afhankelijk bent van de hardware van je computer. Dankzij cloud gaming wordt elk apparaat krachtig genoeg om high-end games te spelen, zolang de internetverbinding maar voldoende snel is.

De drijvende kracht van Google's ecosysteem

Om van Google Stadia een succes te maken, speelt het bedrijf in op het volledige ecosysteem van Google. Wie gaming zegt, zegt YouTube. Gaming vormt zowat het grootste gedeelte van YouTube en daar speelt Google maar al te graag om in. Wie gamet op Google Stadia, krijgt het gemakkelijk om zijn gameplay te uploaden of live uit te zenden op YouTube. Je kan zelfs games starten door te klikken op een knop op YouTube. Je zou rechtstreeks in de Chrome-browser kunnen gamen en je kan vrienden zelfs een link sturen die een momentopname van een bepaalde game bevat. Als je een moeilijk of leuk stuk hebt gevonden in een game, kan je simpelweg de link delen en je vrienden kunnen hetzelfde deel van de game herbeleven.

Een vlekkeloze verbinding

Deze vereiste moet van twee kanten komen. Allereerst moet Google ervoor zorgen dat het streamen zo efficiënt en laagdrempelig mogelijk wordt, maar anderzijds moet de gebruiker ook beschikken over een degelijke internetverbinding om van Google Stadia te kunnen genieten. Volgens Phil Harrison van Google, kan iedereen die vlot YouTube-video's kan kijken, ook perfect gebruikmaken van Google Stadia. Het streamen van games verbruikt wel behoorlijk wat bandbreedte. Persoonlijk heb ik een tijdlang gebruikgemaakt van Shadow Tech, een vergelijkbare streamingdienst. Daar was het geen uitzondering om tijdens het streamen zo'n 30GB bandbreedte per uur te verbruiken. Op het einde van de maand, zou dat dus voor een grote hap in je bandbreedte kunnen zorgen. Wanneer je een limiet hebt op bandbreedte, zou dat dus wel eens voor problemen kunnen zorgen. Phil Harrison heeft er echter vertrouwen in dat providers meegroeien met de behoeften van klanten. Toen het streamen van muziek begon door te breken, krikten providers ook de beschikbare bandbreedte op. Het streamen van games zou providers ook moeten motiveren om de bandbreedte ongelimiteerd te maken voor iedereen.

Klik en speel

Alvorens je een game kan spelen op je computer, dienen er wat zaken aan vooraf te gaan. Allereerst dien je de game te kopen en te downloaden. Vervolgens moet je de game installeren (wellicht eerst wat schijfruimte vrijmaken door oudere games te verwijderen) en vervolgens hopen dat alles compatibel is met je hardware. Eventueel nog wat tweaken in de settings en na al deze taken kan je eindelijk beginnen gamen. Google wil het starten van een game zo eenvoudig maken als het klikken van een link, letterlijk. Je koopt een game, krijgt een link waar je op klikt en binnen vijf seconden ben je aan het gamen. Geen installatie, geen gigantische patches die je dient te downloaden, geen configuratie. Klik en speel.

Streaming

In plaats de beelden die je lokale computer genereren te streamen, stream je rechtstreeks de beelden van de Google Stadia servers naar de servers van YouTube. Dit houdt in dat je gameplay kan opnemen zonder enige vorm van kwaliteitsverlies. Ook als je internetverbinding wat hapert en je niet in de beste resolutie kan spelen, kan je nog steeds gameplay opnemen in 4K aangezien die beelden rechtstreeks van de ene Google server naar de andere gaan. Terwijl je nu nog specifieke hardware nodig had om gameplaybeelden op te nemen, wordt al dat werk met Google Stadia uit handen genomen.

Games

De hardware mag dan nog zo indrukwekkend zijn, maar alles staat of valt natuurlijk met de games die erop beschikbaar zijn. De eerste game die werd aangekondigd voor Google Stadia, is Doom Eternal. Assassin's Creed Odyssey werd gebruikt als demo dus wellicht wordt die game ook volledig beschikbaar op Google Stadia. Jade Raymond, voormalig medewerkster bij EA en Ubisoft, deed ook Stadia Games and Entertainment uit de doeken, een first-party in-house gamestudio van Google. Er zou ook een onaangekondigde game van Q-games naar Google Stadia komen en Tequila Works zou ook reeds bezig zijn met werken aan een Stadia-titel.

Een grote vraag die we op dit moment hebben, is hoe er games zullen worden aangekocht. Kopen we deze rechtstreeks via Google? Betalen we een bedrag per game of is er een abonnement waarmee je dan onbeperkt kan gamen?

Onder leiding van Jade Raymond ontwikkelt Google ook eigen games voor Stadia.

Een ontwikkelingsvriendelijke omgeving

Google belooft de beste omgeving voor ontwikkelaars. Voor ontwikkelaars lijkt het sowieso interessant om games te ontwikkelen voor Google Stadia, je hoeft namelijk geen rekening te houden met de compatibiliteit met verschillende types hardware (er zijn enkel de Google-servers, verder niets) en één codebase volstaat om je game beschikbaar te maken op een quasi oneindig aantal apparaten. Smartphones, tablets, laptops, desktops, tv's, alles draait op dezelfde codebase. Het valt echter nog te bekijken of ontwikkelaars de moeite zullen nemen om te ontwikkelen voor Google Stadia, dat hangt namelijk ook af van hoe groot de markt wordt op Google Stadia. Geen gamers zonder games, geen games zonder gamers. Google zal dus baat hebben bij wat stevige exclusives om gebruikers aan te trekken en zich zo ook aantrekkelijk te maken voor andere ontwikkelaars.

Geen gamers zonder games, geen games zonder gamers. Google zal baat hebben bij stevige exclusives.

Aantrekkelijke prijsstelling

Wat gaat dat grapje kosten? Dat is onduidelijk, maar het goede nieuws is alvast dat je geen hardware moet aanschaffen. Je kan gewoon je eigen apparatuur gebruiken om Google Stadia op te draaien, quasi elk toestel met een Chrome-browser komt in aanmerking. Dat betekent dat je ook kan spelen op je smartphone, tablet en zelfs je Chromecast. Beeld het je in, elke high-end game speel je binnenkort op een kleine Chromecast-dongle.

Google biedt wel een controller aan die je wellicht wil. Je kan ook je eigen hardware gebruiken, maar het voordeel van de Stadia controller is dat hij rechtstreeks verbindt met de cloud. Je hebt dus geen extra apparaat tussen de controller en de servers van google, wat de input latency ten goede zou moeten komen. Een bijkomend voordeel is dat de controller onthoudt waar je precies zit in de game, zodat je makkelijk kan wisselen tussen verschillende apparaten. Bovendien kan je zo ook Google Assistant gebruiken. Wanneer je vast zit in een game, zou je bijvoorbeeld aan Google Assistant kunnen vragen hoe je verder kan komen in de game.

Hoe gaat het nu verder?

Verder weten we bitter weinig over hoe Google Stadia zal worden geconcretiseerd. We weten wel dat we in juni heel wat nieuws mogen verwachten over Google Stadia en de line-up qua games. Er is echter nog geen aanwezigheid op de E3-beurs bevestigd. Ondertussen zijn de ogen vooral gericht op Microsoft, want die andere Phil (Phil Spencer) heeft gemeld dat de aankondiging van Google Stadia hem veel vertrouwen bezorgt. Xbox werkt namelijk aan een gelijkaardige streamingdienst. "Google went big today and we have a couple of months until E3 when we will go big," liet Phil Spencer weten in een interne nota. 2019 wordt duidelijk het jaar voor cloud gaming.