Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

23 oktober 2019

Door Valérie Deridder

De dood van Instagram?

Het is het lot van elk sociaal medium; op een dag wordt het vervangen door een hip, simpeler en trendier alternatief. Dat Facebook ondertussen aan een stille dood ten onder is gegaan, is een vaststaan feit. Maar hoe zit het met zijn hippere kleine broertje, Instagram?   Het is grappig hoe elk sociaal medium bij wijze van spreken een […]

Het is het lot van elk sociaal medium; op een dag wordt het vervangen door een hip, simpeler en trendier alternatief. Dat Facebook ondertussen aan een stille dood ten onder is gegaan, is een vaststaan feit. Maar hoe zit het met zijn hippere kleine broertje, Instagram?  

Het is grappig hoe elk sociaal medium bij wijze van spreken een generatie achter zich heeft. Facebook wordt bijvoorbeeld amper nog gebruikt door milennials, terwijl diezelfde milennials dan weer liever hun toevlucht nemen tot Instagram. Maar op Instagram zijn de meeste tieners ook al niet zo actief meer, want die verkiezen dan weer TikTok of Snapchat. Om je maar een idee te geven van de vergankelijkheid van sociale media.  

Facebook vs Instagram

Facebook blijft echter de grote kampioen op het gebied van maandelijkse actieve gebruikers. Het socialemediaplatform maakt gewag van 2,38 miljard maandelijkse actieve gebruikers. Dat komt grofweg neer op één derde van de totale wereldbevolking. Gedurende de afgelopen vijftien jaar heeft Facebook een totaal andere invulling gegeven aan het begrip sociale media dan pakweg MySpace dat ooit heeft gedaan. En ook ondernemingen merken dat op; bijna elk bedrijfje of dienst, van Carrefour tot nagelstyliste Sandra van op de hoek; allemaal hebben ze wel een bedrijfspagina.  

Bijna elk bedrijfje of dienst, van Carrefour tot nagelstyliste Sandra van op de hoek; allemaal hebben ze wel een bedrijfspagina.  

Dan is er ook het relatief nieuwe Instagram, dat pas werd opgericht in 2010. (Ik weet het, het lijkt alsof het al een eeuwigheid meegaat.) Instagram heeft in de afgelopen jaren met succes een grote gebruikersbasis uitgebouwd; sinds juni 2018 beschikt het platform over 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers.  

Toch lijkt de populariteit van Facebook tanende. Vraag menig milennial op welk platform van de twee ze het meeste tijd doorbrengen, en het antwoord zal in de meeste gevallen Instagram luiden. Facebook lijkt de laatste tijd steeds meer op een platform dat teveel tegelijk wil doen en zijn. Op Facebook kan je statusupdates plaatsen, je kan er je leven vertellen, je kan er foto’s plaatsen, het nieuws lezen en je kan er dingen te koop zetten op Marketplace. Toch lijkt dat niet genoeg voor milennials en generatie Z. Of misschien is het net allemaal teveel. Instagram is dan veel simpeler; je kan enkel foto’s posten. That’s it. Of toch niet? Want nu kan je ook op Instagram leuke spulletjes op de kop tikken, en kan je zelfs een DM sturen naar die ene influencer die je zo bewondert. Zonder garantie dat hij of zij antwoordt weliswaar.  

Facebook probeert nu de kloof met dochterplatform Instagram te dichten.

Facebook heeft goed begrepen dat een deel van zijn gebruikersbasis al lang niet meer zo enthousiast is over het platform. Daarom wil Facebook nu ook zo goed als mogelijk de kloof dichten tussen Facebook zelf en Instagram. Voor wie het niet weet; Instagram is een dochteronderneming van Facebook. *GASP*. Nee maar heus. Wie een foto of een story plaatst op Instagram, kan ervoor kiezen die ook meteen door te plaatsen naar Facebook. En wie een bedrijfspagina heeft op Facebook, kan die meteen ook aan zijn Instagram-mailbox linken. Handig, maar ook een bewuste zet van Facebook.  

Hoe relevant is facebook nog?

Een van de grootste verschillen tussen de twee sociale media ligt hem inderdaad in de jongere leeftijd van Instagram-gebruikers. De overgrote meerderheid van Instagram-gebruikers zijn onder 30 jaar. Wie boven die leeftijdsgrens zit, gebruikt Instagram niet zo actief. Facebook is dan weer populair bij mensen boven 35 jaar, maar verliest aan populariteit bij 16- tot 25-jarigen.  

Facebook doet goed zijn best om relevant te blijven, maar moet toch vaak de duimen leggen voor Instagram wanneer het op engagement aankomt. Een merk dat zich vooral visueel verkoopt zal trouwens logischerwijze ook veel betere cijfers halen op Instagram dan op Facebook. De broodjeszaak naast je thuis doet het dan weer beter op Facebook.  

Met andere woorden; ken je publiek en pas daarop je socialemediastrategie toe. Wie yogakleding wil verkopen aan milennials doet dat dus beter op Instagram.  

Als twee honden vechten om een been…

Maar wat dan met de opkomende generatie, de generatie Z? Generatie Z zijn digital natives. In tegenstelling tot milennials, die nogal sterk op zichzelf gericht zijn (er is een reden waarom wij het woord selfie hebben gekatapulteerd tot standaard woordenschat), is de generatie Z veel meer begaan met sociale en politieke thema’s. Denk maar aan de klimaatspijbelaars hier in België. Maar waar vind je hen voornamelijk? Voornamelijk nog op Instagram, zo blijkt uit een onderzoek van Business Insider, en ook op Snapchat, het platform waar berichtjes na een tijd verwijderd worden. Maar verrassend genoeg is ook YouTube erg populair bij generation Z. Maar ook TikTok begint een steeds belangrijker medium te worden voor de sociaal geëngageerde generatie Z.  

Generatie Z is voornamelijk te vinden op Instagram, op Snapchat en op Youtube.

Zo wordt in Canada het medium TikTok ingezet tijdens de verkiezingen. Een paar dagen geleden postte de presidentskandidaat Jagmeet Singh een video van zichzelf op TikTok waarin hij een video lipsyncet om zijn partijstandpunten duidelijk te maken. De video werd meer dan 174000 keer bekeken en kreeg 7000 opmerkingen. De app is dus duidelijk meer dan een kleuterachtig platform, hoewel het zo vaak afgedaan wordt. TikTok wordt steeds vaker een platform voor tieners om hun mening over politieke en sociale zaken kenbaar te maken. Het doet denken aan de impact die Twitter vroeger had. En zo heeft elke generatie wel zijn favoriete media. En wie slim is, speelt daarop in.