Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

14 mei 2019

Door Valérie Deridder

AI in e-commerce: een gedroomde combinatie

Ai doet ons in eerste instantie meestal denken aan schakende robots en neurale netwerken. Het hoeft echter allemaal niet zo moeilijk te zijn. AI zit namelijk ingebed in verschillende toepassingen die we vandaag de dag gebruiken zonder erbij stil te staan dat die door AI aangedreven worden.

Ook e-commerce maakt gretig gebruik van AI-toepassingen. Kunstmatige intelligentie heeft er voornamelijk voor gezorgd dat e-commerce steeds meer op de klant toegespitst raakte. Kort gezegd heeft AI de koopervaring voor zowel klant als online retailer geoptimaliseerd. Ik lijstte de belangrijkste toepassingen van AI binnen E-commerce kort even op.  

1. Automatisering in magazijnen 

Het magazijn is uiteraard een essentiële component van e-commerce. Het tempo waaraan pakjes gesorteerd, ingepakt en gecategoriseerd worden bepaalt voor een groot deel de mate waarin een internetbedrijf succesvol zal zijn. Een snelle levertijd is nu eenmaal een van de belangrijkste criteria voor een consument.  

De schaalbaarheid van AI in online retail zal enkel maar toenemen.

Hoewel er slechts een paar manieren zijn waarop AI e-commerce heeft vormgegeven, zal de schaalbaarheid van AI in online retail enkel toenemen. Die toename zal zorgen voor betere klantrelaties en verkoopscijfers.  

2. Chatbots 

Ah, de befaamde chatbots. Toegegeven, ze voorzien je niet altijd van de meest intelligente antwoorden. Toch slagen de meeste chatbots erin om klanten bij te staan in hun zoektocht naar hun gewenste product. E-commerce chatbots helpen de consument door te kijken of een product nog beschikbaar is, door verschillende producten met elkaar te vergelijken en door uiteindelijk de betaling mee te faciliteren.  

De meeste chatbots slagen erin klanten bij te staan in hun zoektocht naar het gewenste product.

Chatbots verbinden in de meeste gevallen de consument ook door met een menselijke operator wanneer die dat wenst. Toekomstige kopers kunnen met de chatbots spreken door middel van tekst- en spraakberichten. Vaak bestaat er zelfs ook de optie om ook foto’s aan de conversatie toe te voegen. Door chatbots in te zetten voor standaardgesprekken, kunnen menselijke krachten zich focussen op complexere problematieken.  

3.    Voorspellende sales  

Deep learning,  statistische programmatie en voorspellende analyse van gigantische datasets wordt ook mogelijk gemaakt door middel van AI-algoritmen. Bedrijven maken gebruik van die methodes om hun klantgedrag vast te leggen. Zo was de populaire TV-reeks een resultaat van een dergelijk AI-patroon. Voorspellende sales helpen ook bij het organiseren en beheren van magazijninventarisen. Daarbij wordt ervoor gezorgd dat het bedrijf goed bevoorraad is, vooral met de producten waar veel vraag naar is.  

4.  Aanbevelingsmachines  

Aanbevelingsalgoritmen worden alom gebruikt door e-commercebedrijven zoals Amazon om zo het juiste doelpubliek voor hun producten te identificeren.

AI zorgt voor een op maat gemaakte aanpak.

Met de meest recente zoekopdrachten die een potentiële klant uitgevoerd heeft als dataset, registreren AI-algoritmen cruciale details van die zoekopdrachten. Afgaande op de resultaten die het algoritme genereert, zal de zoekmachine passende aanbevelingen voor de browser aanraden en weergeven op het persoonlijke dashboard van de gebruiker.